Bénédicte Faure. project 30
datum. 21.04 - 21.05.2023
locatie. antwerpen - remy - westkaai 71 / kattendijkdok - te bezichtigen tijdens de kantooruren
type. grafisch werk
foto. bénédicte faure
cataloog en prijzen. Klik hier
BÉNÉDICTE FAURE °1956 te Antwerpen
Vertrekken vanuit het onzichtbare
Werk op papier wordt niet zelden geassocieerd met een zekere broosheid. Een gevoel dat spontaan ontstaat door het karakter van de drager van het werk: papier. Het wordt dikwijls gebruikt om op te schilderen of te tekenen. Het vorm geven aan een idee door middel van verf, inkt, pastel, houtskool of grafiet. Het onstoffelijke omzetten in een tastbare en zichtbare schets. De vluchtigheid hiervan, onafhankelijk van de driftigheid, het aarzelende of de trefzekerheid van de getekende lijnen, roept ook een gevoel op van gestolde kwetsbaarheid. Alsof we getuigen zijn van een intiem ritueel. De tekenende hand als rechtstreekse verbinding met de denkende geest.
Soms wordt papier niet uitsluitend de drager, maar het instrument waarmee en waaruit het werk gemaakt wordt. De structuur van het papier gaat mee het karakter van de tekening bepalen, en zelfs af en toe de hoofdrol opeisen. Papier kan geplooid worden, verbogen, verfrommeld, gescheurd of geplet, waardoor van de ene in de andere vormenwereld wordt binnengestapt. Laat dit nu allemaal elementen zijn die we terugvinden in het werk van Bénédicte Faure.
Na haar studies kunstgeschiedenis en tekenen waarbij ze een klassieke opleiding doorliep, schakelde ze resoluut richting abstractie. Het gaf haar de vrijheid die al geruime tijd in haar rondwoelde. Dat Bénédicte recent haar aandacht richt op de filosofie is daaraan niet vreemd. Het zoeken naar het wezen der dingen vormt het wezen van haar kunst. De vrijheid die ze ervaart wanneer ze ongebonden geconcentreerd kan werken is heilig. En meestal levert dit de boeiendste creaties op. De geest stuurt de tekenstift en de hand volgt onomwonden. Wat de volgende stap gaat worden, hangt ongrijpbaar in de lucht. Het is zoals de literatuur zijn écriture automatique kent. Ontstaan bij de surrealisten om vanuit de losse pols het onbewuste naar boven te spitten.
Gelijktijdig met het tekenen, fotografeert Bénédicte haar eigen werken. In eerste instantie als een interne exploratie van het eigen werk. Een wisselwerking die telkens nieuwe inzichten en perspectieven oplevert. Zo ontstond het idee om naast het papier met porselein te gaan werken. Een materiaal dat eveneens inherent is met het begrip kwetsbaarheid. Momenteel nog toekomstmuziek, maar het experiment trekt uitdijende cirkels die nieuwe elementen aanraken. Experimenteren en nieuwe mogelijkheden uitproberen is een van haar belangrijkste drijfveren.
Nieuw en concreet is haar meer ruimtelijk werk waarin beweging een diepgaande rol speelt. De wind die het opgehangen flinterdunne Japans papier laat bewegen. Het maakt deel uit van een nieuwe evolutie dat nog opgeborgen zit achter de muren van haar atelier. De onzichtbare onstoffelijke wind die haar aanwezigheid kenbaar maakt door wat ze in beweging duwt. En dat geldt misschien ook voor het werk van Bénédicte Faure.
Dit is haar eerste solotentoonstelling.
Lees het artikel in The Art Couch
Ukkelberrifun Nomad Art Gallery voor opkomend talent
Locatie @remy_wezenbeek
Kattendijkdok Westkaai 71
Antwerpen Het Eilandje
OPENING
Vrijdag 21 april - 17u tot 21u
KIJKDAGEN
Zondag 23 april - 14u tot 18u
BRUNCH AAN HET WATER - ARTLAND -
Zondag 30 april - 11u tot 18u
Zondag 7 mei - 14u tot 18u
Tijdens Antwerp Art Weekend
Vrijdag 19 mei - 17u tot 21u
Zaterdag 20 mei - 11u tot 18u
FINISSAGE
Zondag 21 mei - 11u tot 18u
Steeds in aanwezigheid van de kunstenaar
Contact en informatie @wezenbeekellen
Info@ellenwezenbeek.com +32 (0)495 25 20 42
Tekst door Guy Goethals